Svar på frågorna!

Vad ska bebisen heta? Vet ni om det är en pojke eller flicka? Och när är det dags?! Gud, det måste va jättespänannde :):) blir det några OL-tävlingar i vår?

/Matilda

Bäbisens namn är faktiskt hemligt den här gången! Vi vet inte om det är en flicka eller pojke, men vi är helt övertygade om att det är en liten kille till! Jag har gått över tiden 3 dagar nu, vi skulle haft den 31 mars. Så nu väntar och väntar vi! Ol-tävlingar (orienterings tävlingar, för er som ej kan förkortningen) lär det verkligen inte bli i vår. Man ska helst vänta med träning två månader efter en förlossning till man blivit undersökt av sin barnmorska att allt läkt som det ska. Annars finns risk för något som kallas framfall, och de får ni googla för mer inngående info om ni vill veta vad den är... och som mitt tillstånd är nu (foglossning, är inget som tyvärr försvinner bara direkt efter förlossningen) så kommer de nog dröja till slutet av sommaren innan jag kan jogga/löpa normalt med tanke på hur lång tid de tog förra gången. Man får typ rehab-träna efter en (två) graviditeter om man har haft foglossningsbesvär. Däremot kommer jag säkert ta med mig barnen på en eller två tävlingar för att känna stämmningen lite :)

Hur känns det att snart vara tvåbarns mamma? :)Lycka till med allt!

/Anonym

Det känns faktiskt lite otäckt. Jag har haft "förbjudna" tankar om att jag inte vill ha de nya barnet. Sjävlklart kommer man älska båda lika mycket, men jag har så svårt att förstå att det ska komma en till som man kommer älska lika otroligt mycket som Folke. Jag tror att ni som har barn förstår att man kan tänka så, och jag tror inte att det är ovanligt. Tack så mycket för din fråga!

1. Hur länge skolade ni in Folke? Och hur länge per dag tills han var "inne"?
2.Skulle du inte vilja jobba på en camping efter mammaledigheten?
3.Kan Folke några ord och vilka i så fall?
Kram och VARMT lycka till till min vän SuperSnällaSilverSara!

/Karro

1. Vi (jag, eftersom Martin inte hade möjligheten) skolade in Folke i 2 1/2 vecka (!) det berodde på att vi hade såkallad gruppinskolning. Dom stratade en helt ny avdelning där han går och allt var jätte knasigt och tog super lång tid. Vi var alltså 12 barn och 12 vuxna där sammtidigt. Fröknarna valde att börja med de barn som hade föräldrar som skulle tillbaka till jobb. Så vi fick vänta tills sist. Det gick väldigt bra för Folke trots att han är lite reserverad och vill inte gärna att andra barn ska vara för nära. Så de tog väl typ två veckor kan man säga. Han var där fem timmar om dagen då. Jag har 15 timmar i veckan och han går fem timmar per dag tre dagar i veckan, vilket jag tycker är lagom för hans ålder.
2. Den här frågan har jag själv ställt mig många gånger. (Karro och jag är fd jobbarkompisar och väntade barn samtidigt som vi var platschefer på varsin camping som hade samma ägare, dvs våran chef) Jag jobbade ju faktist i sommras på en camping på vikbolandet. Det var jätte roligt. Problemet är att det alltid blir så lång resväg, plus att man kanske behöver två bilar, vilket är dyrt. Så jag skulle faktist kunna tänka mig att jobba i reception, närmre stan eller i stan, eller på något fik/restuarang...eller liknande. Men jag har ju faktiskt sökt till turistakademin i Söderköping till hösten. Men de beror på hur familjesituationen med jobb och liknande ser ut. (jobb, eller inte, för min sambos del som gärna vill vara pappaledig om det skulle funka.)
3. Voff voff, hej, tack, mamma, pappa, lampa. Han pratar inte så mycket själv med förstår JÄTTE MYCKET!
Häromdagen hade vi en konversation.
Folke: Mamma?
Jag: Ja, Folke, vad är det ?
Folke: (säger inget, utan gör sin lilla teater-min-nöjd-med-sig-själv-face)
Jag: Vad det bara det du skulle säga?
Folke:...bajs!

Och då skrattade vi väldigit mycket åt honom! Så han kan nu även säga bajs också!

Hur förbereder ni er för barn nr 2 och hur känns det att bli två brarns mamma?
/Anonym

Vi har plockat upp alla Folkes gamla saker som, vaggan, baby-sittern (som är populär hos Folke fortfarande tydligen) baby-gymmet, dom små söta kläderna. Vi har även köpt en ny bilstol eftersom vi lånade sist. Och en syskon-vagn hittade vi bra begagnat den här gången. Vi har läst en bok och spöket laban som får en lillasyster, inte med meningen direkt för att prata om det, utan för att Folke älskar den boken.
Vi har med oväntat bra resultat (och lite mer gnäll än vanligt) lärt Folke att nappen har man endast i sängen och på sov-stunden på dagis. Och INGEN annan stans. Blir man ledsen får man ha sin favorit elefant till tröst. När vi kommit in i rutinerna med det nya barnet har vi planerat att återuppta pott-träningen igen som kom lite på efterkälke nu. En sak i taget! Och hur det känns svarade jag på här ovanför...

Hur gammal är söt-Folke? Å hur länge har du och din man varit tillsammans?
/Anonym

Folke är 1 år och 5 månader. Född i Slutet av oktober 2009. Martin och jag har varit tillsammans sedan sommaren 2007. Vi blev störtkära och har varit och är det sedan dess! Så långt som giftemål har vi inte kommit än utan är endast sambos än så länge!


Tack för era roliga frågor! Jättekul och bra för mig att fundera lite på! Om de va någon som missade frågestunden får ni gärna komma med dom i efterhand!


Kommentarer
Postat av: amanda

vad bra svar och vad modig du är som skriver vad du verkligen känner och inte ba "nej allt är fiiinfint vi svävar på moln och jag mår toppen". även om jag inte har unge förstår jag dig! puss på dig och lycka till nu med förlossningen. oh, på tal om det: en fråga dök upp! nu när du varit med om en förlossning och vet hur ont det gör, är du rädd för nästa då?

2011-04-05 @ 19:47:16
URL: http://amandahildur.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller med Amanda, välidgt modig! Och kul för oss andra (mig i alla fall) som inte har samma erfarenheter som dig :) lycka till med förlossningen, väntar spänt på resultatet :)

2011-04-06 @ 08:57:54
URL: http://mmmatilda.blogspot.com
Postat av: Elena

Hej! Jag glömde din frågestund och skickar därför en fråga (eller flera frågor) till din frågelåda såhär i efterhand och hoppas du orkar ta dig tid att besvara dem! :)



Jag har själv idag ett halvtidsjobb men inte någon utbildning (att börja plugga har jag egentligen ingen vidare lust med för tillfället pga att jag inte vet "vad jag vill bli"). Och eftersom jag har ett jobb så tycker jag att jag klarar mig just nu och vill inte lämna jobbet för att hoppa på något jag inte vet om jag vill... Däremot vet jag att jag skulle vilja skaffa barn inom en snar framtid... men är lite osäker på hur det skulle ordna sif med ett halvtidsjobb och ingen utbildning?



1. Studerade du när du väntade ditt första barn? Och hur löste du det då? :) Eller jobba du? Eller var du arbetssökande?



Jag känner inte att jag behöver göra allt i "rätt ordning" - först utbildning - jobb och sen barn.

Trots att jag vet att det nog skulle underlätta i många lägen rent ekonomiskt... Men vem säger att en utbildning på 5 år ger jobb efteråt (idag?) Och jag vill inte vänta i flera år till och nästan passera 30år-strecket innan jag skaffar familj. (är idag 22)



3. Hur tänker du kring det det är med "karriären" och hur har du/ni löst det hela? (kanske en stor och svår fråga..)

4. Hur tycker du att det funkar att ha familj som ung? :)



5. Var dina graviditeter planerade? :)



Jag tycker du verkar ha en underbar familj och det är jätte roligt att få följa dig via din blogg! Du verkar vara en spännande och härlig person som ger mig inspiration och livslust! :) Lite som "kan du så kan jag" Hoppas bebisen i magen vill titta ut snart! Tack för en bra blogg! :)

2011-04-06 @ 11:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0