Svar på frågelådan!

Var Folke planerad? Vad hade ni för namn om det skulle blivit en liten tjej? Hur var förlossningen? Hur reagerade släkten/familjen när du sa att du var gravid och HUR SA DU DET? =) Vill ni ha syskon till Folke? (Isåfall hur tätt...ungefär...)
På sätt och vis var Folke planerad, efter Martins cellgiftbehandling för cancern berättade läkaren att det kunde sluta "fungera" om några år och att om man ville ha barn "naturlig väg" kunde det vara en ide att börja försöka lite. Så vi sa väll lite som så att det fick bli om det blev. Och det har vi ju i åtanke när vi tänker på syskon till Folke...Om det hade blivit en tjej hade hon nog hetat Luna eller Timotej. Förlossningen gick mycket bättre än jag trodde! Jag är välidigt smärtkänlsig och trodde inte jag skulle klara av den extrema smärtan. Men när jag väl låg där så har jag nog aldrig känt mig mer målmedveten. han skulle ut! :) Det tog sex timmar från att vi gick in i rummet. Men jag hade förvärkar i en månad, och hade blivit igångsatt om det inte hade kommit igång naturligt på morgonen. Förlossningen var HELT SJUK! Går inte att beskriva. Det är nått jag önskar alla får uppleva någon gång. HELT SJUKT! Min pappa blev nog inte så förvånad och tog det väldigt bra! Det var honom jag ringde till först. Min mamma var orolig för vår ekonomi till en början, men vande sig vid tanken och var väldigt spänd av förvantad tillslut. Min syster vet jag inte riktigt hur hon reagerade faktiskt..hon var på jobbet när jag ringde till henne och berättade, men hon var inte så förvånad över att jag var gravid. Vi ringde och berättade direkt efter vi gjort grav.test (dagen efter min beräknade mens). Ussa blev helt galet glad och tokig och Lisa undrade om jag skulle behålla barnet.

Vad jobbar martin med och hur får ni allt att funka ekomoniskt? ni bor ju så fint också! och hur kom det sig att ni valde namnet till folke? :)
Martin pluggar masterutbildning i konstnärlig gestaltning. Han blir färdig i vår och söker jobb nu. (som inte finns) Jag har lägstaersättning just nu pga strul med försäkringskassan. Men i april får jag min riktiga SGI som ligger på 480 kr om dagen istället för 180 kr som jag har nu. Så..vi får det inte att funka..riktigt. Vi har båda sparpengar som vi får använda lite av varje månad. Sen har vi underbara familjer som hjälper till en del. Tex köpte syrran en vinterjacka åt mig den här vinter. Vi bor i en helt nybyggd hyresrätt som kostar 4700 i månaden men vi har bostadsbidrag på 1200. I slutet valde vi mellan Folke, Charlie och Jonatan. När han kom ut kändes han som en Folke och jag tror att jag bestämde mig under förlossningen för Folke om de blev en kille. Hans fulla namn blev Folke Charlie Martin Dahlberg.


Hur träffade du och killen?
Vi träffades faktiskt på utestället Hugo. Martins kompis sa åt mig och Martin att gå och dansa ihop. Sen stod vi och dansade galet hela kvällen tills det stängde. Då frågade jag Martin hur han skulle komma hem, och sa att han körde hem (han va nykter) då frågade jag ju såklart var han bodde och han bodde i rambodal då, lustigt nog bodde ju jag bara någon km från honom i smedby, och fick då stjuss hem (vi hade tillochmed gått på samma skola utan att veta om det) väl utanför mig så frågade jag om han ville sova hos mig. Sen satt i och sjöng och spela gitarr frammåt morgonen. Efter det träffades vi nästan konstant i två veckor i streck i slutet av sommaren 2007. Sen var vi fast!

Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid? Några speceilla för- och nackdelar som du funderade på?
Jag blev glad och upprymd, känslan är svår att beskriva, samtidigt som jag var rädd, hur skulle jag kunna ta hand om ett litet barn?! Jag var endå väldigt säker på att jag var gravid, konstigt nog kände jag det på mig när mensen inte kommit var jag helt säker. Det enda negativa var hur vi skulle klara oss ekonomiskt sett, annars såg jag det bara positivt!

 

Tack för dem roliga frågorna! Hoppas på fler!
Kram på er!


Kommentarer
Postat av: jessie

vi har Luna på förslagslistan på flicknamn. var jätte säker från hela första början på det namnet. men nu på slutet velar vi mellan Luna och Selma!! tycker det är jätte svårt. men man kanske känner vad som passar bäst när man får se den lille!? :) och, det kanske inte ens är en tjej iofs :D kram kram

2010-02-22 @ 12:30:23
URL: http://jeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0